Ny offentlig partner

17-06-2004

Ny arbejdsdeling mellem ToldSkat og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har fra den 14. juni 2004 overtaget registreringen af personligt ejede virksomheder fra ToldSkat. Dermed er registreringen af alle virksomhedstyper i Danmark samlet ét sted.

Det betyder, at alle virksomheder uanset virksomhedstype skal give oplysningerne til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Styrelsen vil herefter sikre, at alle ændringer bliver opdateret i det Centrale Virksomhedsregister, og at de relevante myndigheder bliver orienteret. ToldSkat tager sig fortsat af indberetninger, opkrævninger samt spørgsmål om skat, moms og afgifter.

Hvor skal jeg registrere virksomheden?

En virksomhed skal henvende sig til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hver gang virksomheden er i forandring. Det vil sige ved:

  • Start (når virksomheden oprettes - anmeldelsen omfatter bl.a. momsregistrering samt registrering for andre pligter, f.eks. punktafgifter).
  • Ændringer (når virksomheden har ændringer til grundoplysninger som eksempelvis adresse-, navne-, eller brancheskift).
  • Ophør (når virksomheden ophører, overdrages eller skal afmelde pligter).


På www.webreg.dk findes de blanketter, som virksomhederne skal bruge.

Anmeldelse af ny virksomhed skal sendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Postboks 600, 0900 København C. Oplysninger om ændringer eller ophør sendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Postboks 610, 0900 København C. Adresserne fremgår også af blanketterne.

ToldSkat og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fordeler herefter selve sagsbehandlingen mellem sig. Hvis virksomhederne har spørgsmål til selve registreringen eller brugen af løsningerne, kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen også kontaktes på 72 20 00 32.