Servicetjek af hardware

03-01-2013

Skal man tage temperaturen på hardwaren?

Bilen sendes til service. Tænderne kontrolleres med passende intervaller, og mange går efterhånden også til et årligt tjek hos lægen. Men hvad med virksomhedens centrale hardware (servere, UPS, switche, firewalls osv.)?

Nej, man sender ikke sin firewall med en fragtmand til "firewall-doktoren" blot for at konstatere, at den virker. Men ofte kan det være en god idé at have serviceaftale på udvalgte og centrale hardwareenheder. Altså lidt i stil med et abonnement til bilen hos Falck eller Dansk Autohjælp.

Opstår der en hardwarefejl i firewallen, backbone switchen eller en af harddiskene i en server, vil man kunne få hurtig assistance fra leverandøren. Det koster selvfølgelig nogle penge, men et nedbrud i en central enhed i netværket vil ofte betyde total nedetid for virksomhedens produktion, og dermed kan det sandsynligvis betale sig at være "forsikret" her imod.

Ofte kan der tilkøbes en ekstra servicefacilitet - et årligt tjek. Det giver kun mening på udvalgt hardware, men det er en god idé med et tjek af UPS (batteri-backup til f.eks. servere). Også selvom alle lamper altid lyser grønt. Man ved først om UPS'en virker perfekt, efter elektriciteten er forsvundet. Vi kender det fra bærbare computere: Når batteriet er 2-3 år, holder det ikke i så langt tid som det gjorde fra starten. Det er et faktum. selvom batteriet angivers som værende 100% opladet.

Derfor er det værd at overveje et årligt tjek af:

  • UPS
  • Brandslukningsanlæg
  • Køleanlæg

Det kan være en god idé at overveje et serviceabonnement på:

  • Servere, herunder harddiske
  • Firewall
  • Switche

Herudover kan det anbefales at have en aftale med en elektriker, som kan rykke ud med kort varsel. Et telefonnummer til vedkommende bør være tilgængeligt flere steder – herunder i "el-skabet". Andre forhold kan naturligvis også være relevante, særligt hvis der er er tale om et større datacenter, der skal leve op til en Tier-klassificering.